Thursday, July 15, 2010

Masalah? Ujian?

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Kita seringkali diuji oleh Allah swt yang ingin menguji sejauh mana tahap kesabaran dan keimanan diri kita...
Namun persoalan yang sering bermain difikiran kita semua setiap kali kita diuji ialah:


>Kenapa aku diuji??
>Kenapa ujian seberat ini??
>Kenapa aku tak dapat apa yang aku impikan??

Kemudian, kita seringkali mengeluh dan berkata...
>Aku dah tak dapat bertahan lagi...

Namun...renungkanlah~ 'Every Cloud has a silver line' (Setiap yang berlaku, ada hikmah di sebaliknya)




Jawapan kepada persoalan yang sering bermain di fikiran kita...

>Kenapa aku diuji??
  "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan 'kami telah beriman' sedangkan mereka tidak diuji?? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan orang2 yang dusta" 
(Al-Ankabut:2-3)

>Kenapa ujian seberat ini??
  "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya" 
(Al-Baqarah:286)

>Kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan??
  "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui" 
(Al-Baqarah:216)

>Aku dah tak dapat bertahan lagi...
  "...Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir" 
(Yusuf:12)


"Dugaan, cabaran, adalah cara untuk mengubah kita... 
Jangan lupa bahawa dugaan yang kita alami tidak akan melebihi kekuatan kita... 
So, tdk ada alasan utk kita tergoda & terjatuh ke dalam dosa apabila kita sedang diuji...
Jangan berkecil hati kerana Allah sedang membentuk kita... 
Bentukan2 ini memang menyakitkan, tetapi setelah semua proses itu selesai, kita akan melihat betapa cantiknya Tuhan membentuk kita untuk kehidupan yang lebih baik dan bermakna di hari kemudian dan juga akhirat"


Laa Tahzan!!!

No comments:

Post a Comment